Élelmiszerpazarlás körkép

 

Tudtátok, hogy az Európai Unióban a kereskedelem a teljes élelmiszerhulladék mennyiségének csupán kb. 5%-áért felelős? A Maradék nélkül program felkérte a hazánkban működő kiskereskedelmi láncokat, hogy mutassák be, hogyan tesznek az élelmiszerpazarlás csökkentéséért.


TESCO 

A Tesco élelmiszermentő programjának keretében a részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik és szortírozzák a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket. A vállalat Magyarországon 2019. március végéig, összesen több mint 49 millió adag ételnek megfelelő adományt adott át. Az adományozás jelenleg 173 hazai áruházban zajlik.

 

AUCHAN

Az Auchan 2015 óta működik együtt a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, amelynek köszönhetően eddig összesen 2 millió kg pékárut, zöldséget és gyümölcsöt juttatott el a rászoruló családoknak. A mentett élelmiszerek mennyisége évről évre nő. A vállalat célja, hogy a jelenlegi 17 hipermarket mellett további áruházait és új termékköröket is bevonjon a mentésbe.

 

ALDI

Az ALDI termékeit a lejárati dátum elérése előtt matricával jelöli és kedvezményes áron kínálja, és tudatosan kerüli a „Kettőt fizet, hármat vihet“ mennyiségi akciókat, mert aki túl sokat vásárol, többet is hagy meg. A kereskedelmi forgalomba már nem kerülő, de fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket rászorulóknak adományozza, és évek óta sikerrel működik együtt a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel.

 

SPAR

Az áruházlánc nyolc éve egyedülálló adományprogrammal segíti a magyarországi állatparkok és menhelyek, valamint vadasparkok nélkülözhetetlen állatmentő és gondozómunkáját. A tavalyi esztendőben a SPAR 2.725 tonna takarmánycélú és a gondozás során jól hasznosítható terméket juttatott el a szervezeteknek és intézményeknek.

 

DM

Az élelmiszer kategóriánál kiemelten figyelnek arra, hogy a termékeket lejárati idejükön belül értékesítsék, s ne kelljen azokat megsemmisíteniük. A közeli lejáratos termékeknél árengedményt alkalmaznak. Emellett adományoznak is: több országos civil szervezettel és egyházi partnerrel is kapcsolatban állnak. Ilyenkor ügyelnek arra, hogy az adományozott terméket a lejárat előtt fel lehessen használni. A vállalat 2019 őszén egy vásárlókat érzékenyítő programot indít, hogy felhívják a figyelmet azokra a hétköznapi praktikákra, amelyeket betartva hozzájárulhatunk a fenntarthatóbb hétköznapokhoz, beleértve élelmiszerpazarlás megelőzését is.