A sokszínű iskolakert – Kulturális hagyományok és a természeti értékek megőrzése

 
A fenntarthatóságra való nevelés és a környezeti nevelés az egyik legkomplexebb eszköze az iskolakert, amely a hazai neveléstörténetben több száz éves múltra tekint vissza. A történelem folyamán hol népszerűbbek voltak az oktatásnak e természetközeli helyszínei, hol kevésbé, az utóbbi évtizedben egyre több iskolakert létesül. A tapasztalatok azt mutatják, hogy azokban az oktatási intézményekben működnek a legsikeresebben, ahol szervesen illeszkednek a helyi tantervhez, így más témakörökkel együtt – mint például a hagyományőrzés – integráltan jelennek meg a pedagógiai programokban.
 

A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kara az EFOP-3.4.3-16-2016-00016 „A 4. Kárpát-medencei oktatási tér kialakítása” alprojekt keretében foglalkozik a hagyományőrzés, főként a mezőgazdasági néphagyományok és az iskolakerti foglalkozások integrálásával. E két témakör élmény- és tevékenységközpontú megismerésén keresztül a fenntarthatóság gyakorlati lépéseit sajátíthatják el a gyerekek. Ez volt a fő témája a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kara által szervezett 2021. április 8-i online workshopnak, amelyen az Iskolakert-hálózat tudásmegosztásban betöltött szerepéről is volt szó, majd a magyarországi és határon túli iskolák, óvodák mutatták be azokat a jó gyakorlataikat, amelyek a hagyományőrzést és az iskolakerteket fűzik össze.

 

 
Az élelmiszerekkel kapcsolatos tudatosságra neveléshez is szorosan kötődik az iskolakerti tevékenység. A Nébih számos projektje, oktatóanyaga segíti az óvodás és iskolás korú gyerekeket az élelmiszerpazarlás elkerülésében, a hulladékok helyes kezelésében, a komposztálás szabályainak megismertetésében és élelmiszerhigiéniai kérdésekben. Ezek a témák nem újkeletűek, a legtöbb hagyományban megjelennek. Az élelmiszerpazarlás például tabuként szerepelt a legtöbb nép életében, manapság viszont fel kell hívni a figyelmet az elkerülésére. Az Iskolakertekért Alapítvány ezért olyan érzékenyítő programokat szervez a gyerekeknek, ahol a hulladékmentesség áll a középpontban. A workshopon arra is hallottunk példát, hogy 100 éves komposztálási gyakorlatot élesztettek újjá az egyik iskolában, amelyhez hat 6 gyógynövény oldatát használták fel. A talaj tápanyag-gazdálkodása áll az Iskolakertekért Alapítvány és a Nébih együttműködésének középpontjában is. Közös iskolakerti talajvizsgálati pályázat keretében évente 10 iskolakert számára válik lehetővé a termőtalaj ingyenes bevizsgálása. A Nébih talajtani szakértői a vizsgálati eredmények alapján szakmai javaslatot dolgoznak ki a talaj termékenységének növelésére, a tápanyag-visszapótlásra, a talaj hosszú távú ápolására.

 

Képek forrása:

https://pixabay.com/hu/photos/pal%C3%A1nta-vet%C5%91mag-gyermekek-kez%C3%A9be-3448883/

https://pixabay.com/hu/photos/iskola-kertj%C3%A9ben-talaj-f%C3%BClel-gyom-1737320/