Eredményes érzékenyítő kampány a tudatos vásárlásért
Több korábbi, az élelmiszerhulladék mennyiségének csökkentését célzó európai uniós projekt után, a Maradék nélkül programmal szinte egy időben indult el a STREFOWA (Strategies to Reduce and Manage Food Waste – Stratégiák az élelmiszerhulladék csökkentésére Közép-Európában) kezdeményezés, amely célja, hogy feltárja az élelmiszerhulladék keletkezésének okait és körülményeit, majd ezekre megoldási javaslatokat dolgozzon ki és tesztelje nyolc európai városban.
A felmérések azt mutatják, hogy az EU-ban évente közel 90 millió tonna élelmiszer kerül szemétre, miközben még mindig több mint 10 millióan nélkülöznek a fejlődő világ országaiban. Hazánkban például mintegy 2 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezik évente a teljes élelmiszerláncban, amely az erőforrások jelentős mértékű pazarlásával jár együtt. Sokak számára meglepő lehet, hogy a kereskedelmi szektor az élelmiszerhulladék mennyiségének mindössze 5%-áért felelős az EU 28 tagállamában, ellentétben a vásárlókkal, akik 53%-ban veszik ki részüket (a maradék 42% keletkezéséért a mezőgazdaság, a feldolgozóipar, a vendéglátás és a közétkeztetés felelős).
Az 5 ország közreműködésével megvalósuló STREFOWA projektben magyar részről a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. partnereként vesz részt. A projekt egyik kiemelt célja a tudatos vásárlói szokások kialakulásának elősegítése. 2018. tavaszán a fenti két partner felmérést végzett a vásárlók körében. Azt tesztelték, hogy a vásárlók vajon képesek-e érzékszervileg megkülönböztetni egymástól a szinte friss terméket a közeli fogyaszthatósági idővel rendelkező élelmiszertől.
A teszt eredményei szerint a kóstolásban részt vevők nagy része nem érzett jelentős különbséget a két azonos – csak lejárati idejükben különböző – termék közt, ezért nem is nagyon tudták eldönteni, hogy melyik lehet azok közül a közelebbi lejáratú. Bár a megkérdezettek 66%-a érzett némi különbséget, de ezen emberek csak 44%-a tudta eltalálni, melyik a régebbi termék. Az eredmények alapján a tejtermékek és a húskészítmények tesztelésénél nem mutatkozott számottevő különbség az érzékszervi vizsgálatnál.
„Már a boltokban is tehetünk ennek a hulladékmennyiségnek a csökkentéséért úgy, hogy nem csak a legtávolabbi lejáratú termékeket vásároljuk meg. Például abban az esetben, ha másnapra tervezünk egy jó kis túrós tészta főzést, nem kell a két hét múlva lejáró túrót és tejfölt választanunk, hiszen a rövidebb lejáratú is megfelelő és jóízű lesz” – mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.
Forrás:
http://www.reducefoodwaste.eu/kezdolap.html
https://www.spar.hu/hu_HU/sajto/sajtokozlemenyek/a_spar_vasarloival_egyutt_tesz_az_elelmiszerpazarlas_ellen.html
http://www.uzletresz.hu/eladas/20180311-harom-tipp-amitol-nem-fog-tobbet-elelmiszert-pazarolni.html