Szeptember 29-én ünnepeltük az élelmiszerpazarlás elleni világnapot. Ezzel kapcsolatban számos olyan aktivitáshoz, programhoz csatlakoztunk vagy indítottunk, amely fő témája a fenntartható fogyasztás és az élelmiszerhulladékok csökkentése volt. Ezeket foglaljuk most össze számotokra.
Frissült Lejárati útmutatónk
Szeptember elején további termékkategóriákkal bővítettük népszerű lejárati útmutatónkat, amely a lakosság, a kereskedelmi szektor és a karitatív szervezetek számára egyaránt hasznos iránymutatást ad a minőségmegőrzési idejű termékek lejárat utáni felhasználhatóságáról. Mostantól a tojás, a margarin, a szendvicskrém, a kolbász, a szalámi, a sonka, a szalonna, a keménysajtok, a készételek és a kávéital is szerepel kiadványunkban. Olvass tovább a témáról korábbi cikkünkben.
Elérhetők az élelmiszerhulladék felmérés 2023-as eredményei és már lehet is jelentkezni a 2024-es mérésre
2016 óta nyomonkövetjük az élelmiszerhulladék mennyiségének alakulását a magyar háztartásokban. A legújabb, 2023-as eredmények alapján pedig megtört az élelmiszerpazarlás évek óta tartó csökkenési trendje. Az élelmiszerhulladék toplista élén továbbra is a készételek állnak, amit a zöldségek és gyümölcsök, valamint a pékáruk követnek. Ha érdekelnek részletes eredményeink keresd fel a témával foglalkozó aloldalunkat.
A tendencia további vizsgálatához már megnyílt a jelentkezési lehetőség az idei felmérésre. A felmérésről és a jelentkezésről ezzel foglalkozó cikkünkben olvashatsz részleteket.
Auchan Még jó! kampány
Szakmai támogatóként csatlakoztunk az Auchan Magyarország szemléletformáló kampányához. Az aktivitás célja, hogy a termékeken lévő lejárati idők közötti különbségekkel mindenki tisztában legyen. Az élelmiszermentés jegyében, az élelmiszerpazarlás-elleni világnapra időzített kampányban az Auchan felhívta a figyelmet arra is, hogy bizonyos élelmiszerek a minőségmegőrzési idő lejárta után még egy ideig fogyaszthatók, így Még jó!, hogy érdemes nekik esélyt adni ahelyett, hogy rögtön kidobjuk őket. A kampány szlogenjét az Auchan felkérésére a világnapot megelőző héten már ismert hazai influencerek népszerűsítették, az élelmiszerpazarlás-elleni világnapra időzítve pedig arról is lerántották a leplet, hogy mire vonatkozik a Még jó! szlogen. Az Auchan áruházakban a blokk mellé Még jó! matricákat osztottak, arra ösztönözve a vásárlókat, hogy hazaérve nézzék át kamrájukat és jelöljék meg azokat a termékeket, amiket ideje elfogyasztani.
A Delirest is felhívta a figyelmet a pazarláscsökkentésre
Az élelmiszerpazarlás elleni világnaphoz kapcsolódva a Delirest 37 egységében hívta fel a figyelmet a pazarláscsökkentés fontosságára. A bevont munkahelyi éttermekben és iskolai étkezdékben a jeles nap alkalmával a vendégek találkozhattak a Maradék nélkül program kiadványával és szórólapjaival is.
Az egyhetes kampány keretében a legfiatalabb korosztály a Maradék nélkül gyermekek számára összeállított aktivitásait dolgozta fel a pedagógusok segítségével. A munkahelyi éttermekben is játékos formában igyekezett a cég a lehető legtöbb emberhez eljuttatni az élelmiszerpazarlás csökkentésének fontos ügyét: azon vendégeik, akik az étkezés végén üresen vitték vissza tányérjaikat, sorsjegyet kaptak. A sorsjegy egyik oldalán tanácsokat kaptak a vendégek arra vonatkozóan, hogy otthon mit tudnak tenni az ételpazarlás ellen, másik oldalán pedig a kaparós réteg eltávolítása után akár nyerhettek is: az ételpazarlás csökkentéséhez kapcsolódó tárgynyeremények, ajándék kávé, ajándék házi desszert várta a szerencséseket. Az ételpazarlás csökkentésének legfontosabb üzenetei az éttermek falain kihelyezett plakátokon egész évben hirdetik az ügy fontosságát.
Az ALDI is beszállt a szemléletformálásba
A világnaphoz kötődően az ALDI Instagram felületén idén is foglalkozott az élelmiszerpazarlás csökkentésének témájával, amelyben a Maradék nélkül program is segített szakmai támogatóként. Az edukatív posztokkal színesített nyereményjátékban kitértek a lejárati idők közötti különbségre és a szezonális kínálat fogyasztásának fontosságára is.
Nemzetközi konferencia az élelmiszerpazarlás ellen
Az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) 12.3. fenntartható fejlődési célja 2030-ig a felére csökkenti az egy főre jutó élelmiszerpazarlást a kiskereskedelem és a fogyasztók szintjén, valamint csökkenti az élelmiszer-veszteséget a termelési és ellátási láncok mentén. E cél elérése érdekében az Európai Unió Tanácsának magyar elnöksége az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetével (FAO) együttműködve 2024. október 1-jén Budapesten rendezte meg az élelmiszerpazarlás megelőzéséről szóló nemzetközi konferenciát. A konferencia célja volt, hogy párbeszédet kezdeményezzen a nemzeti élelmiszerhulladék-csökkentési programokról, azok módszereiről és az eddig elért eredményekről, valamint jó gyakorlatok bemutatásával támogassa az európai és közép-ázsiai régió országainak élelmiszerhulladék csökkentésére irányuló erőfeszítéseit. Büszkék vagyunk rá, hogy a Maradék nélkül program eredményei többször is említésre kerültek és jó gyakorlatként hivatkoztak rá a szakértők.
Elindult a KonyhaKontroll
A Nébih Oktatási Program új elemmel gazdagodott: elindult a KonyhaKontroll aloldal az Okos Doboz weboldalán. A középiskolás diákok számára készült interaktív felület, számos animációs videóval és játékos feladattal várja a fiatalokat és felnőtteket egyaránt, amely átfogó ismereteket nyújt négy témakörben: élelmiszerbiztonság, élelmiszerminőség, élelmiszerpazarlás és fenntarthatóság. Idén október 7-27. között online vetélkedőre várjuk a 7-12. osztályos diákokat a felületen, amely során megismerhetik a tananyag elemeit és akár értékes nyereményeket is nyerhetnek. Bővebben: https://maradeknelkul.hu/konyhakontroll-vetelkedo/
Több százezer emberhez jutott el az üzenet: Kukába az élelmiszerpazarlással!
2024 tavasszal plakáttervező pályázatot hirdettünk, amelyre az általános és középiskolás kategóriák mellett most először a felnőttek is beküldhették alkotásaikat. 285 pályamunkát kaptunk, amelyek közül a dobogós és különdíjas alkotások megtekinthetők honlapunkon. A Flying Ads felajánlása révén 40 kijelzőjükön jelentek meg az első helyezettek 2024. szeptember 16. és október 15. között, így a plakátok több mint 400 ezer emberhez jutottak el. Emellett az iskolakezésre a tankerületek bevonásával több, mint 1800 iskolába juttattunk el a pályázat plakátjaiból.