HírekTökéletlenül tökéletesVegyél számba!

A „háromlábú” répák dicsérete

 

Gyerekkorunkból sokunknak ismerős a nagymama kertjéből, vagy a közeli piacról hozott „csúnyácska” zöldségek-gyümölcsök látványa. Sosem lepődtünk meg rajta, főleg ki nem dobtuk volna, bármilyen tökéletlenre is teremtette az természet. Egy kevésbé szép zöldség is bizony az évi termés teljes jogú tagja volt, és éppolyan finomnak éreztük a levesben, mint az összes többit.

 

Ilyet viszont már nagyon ritkán látunk a boltokban manapság. Nem is csoda, hogy vásárlók hozzászoktak, hogy gyönyörű, friss, katonás sorban álló zöldség és gyümölcsök közül válogathatnak. Valljuk be őszintén, nekünk se jutna eszünkbe egy „csúnyácskát” megvenni, miközben szebbnél-szebb darabok között válogathatunk.

Ennek következtében az ilyen termések nagy része kidobásra kerül, mert a termelőnek nagyon nehéz (ha nem lehetetlen) eladni őket. Az Egyesült Államokban a tökéletesség-kultusz olyan méreteket öltött, hogy csaknem a termés fele végzi a szemétben vagy a termőföldön elrohadva. Ez természetesen hatalmas méretben hozzájárul az élelmiszerpazarláshoz, ezért a világ sok országában kampányokat indítottak a csúnya zöldségek megmentésére.

A kampányokban élelmiszerüzlet- láncok viszik a prímet, Franciaországban például átlagosan 30%-os kedvezménnyel kínálják a boltok a tökéletlen árut, míg az Egyesült Államokban egy lánc saját márkát is alapított a szépséghibás termésnek „Tökéletes vagyok” névvel.

Forrás: imperfectproduce.com
Forrás: imperfectproduce.com

Természetesen a civil szektor résztvevőinek munkája is kiemelkedő ezen a területen. Egy élelmiszerpazarlás-ellenes aktivista, az @uglyfruitandveg kampány alapítója, Jordan Figueiredo 149.000 aláírást gyűjtött a Walmart meggyőzése érdekében, hogy sérült külsejű termékeit inkább „mentse meg” és árusítsa olcsóbban, csökkentve ezzel az élelmiszer-pazarlást, és segítve a szegényebb sorsú amerikaiak friss áruhoz jutását. Az imperfectproduce.com pedig egyenesen arra vállalkozott, hogy csak olyan zöldséget- gyümölcsöt árusít, amelyek nem felelnek meg a szupermarketek elvárásainak.

Az elmúlt néhány év kampányainak köszönhetően a „csúnya zöldségek” kezdenek divatba jönni. Ha ez a pozitív trend továbbra is folytatódik, várhatóan sokkal kevesebb hulladék fog keletkezni a teljes élelmiszerláncban.

Kapcsolódó tartalmak

A barna banán finom banán

admin

Maradékmentő nyalánkság Viszkok Fruzsitól

Maradéknélkül

SIRHA 2024: A Házon kívül is maradék nélkül c. konferencia összefoglalója

Maradéknélkül