Cikkünkben olyan, a mindennapi iskolai életbe könnyedén beilleszthető jó gyakorlatokat gyűjtöttünk össze, amelyekkel játékosan formálhatjuk a diákok gondolkodását az élelmiszerpazarlás témájában. A cél nem csupán az információátadás, hanem a szemléletformálás, amely hosszú távon is segíti a fiatalokat abban, hogy tudatos, környezetkímélő döntéseket hozzanak – akár az iskolai étkezések során, akár otthon.
A szemléletformálás első lépése: bevonás és párbeszéd
Az első és legfontosabb lépés a diákok aktív bevonása. Ha a gyerekek megértik, miért fontos az élelmiszerpazarlás kérdése és saját élményeiken keresztül kapcsolódnak a témához, akkor hosszú távon is képesek lesznek fenntarthatóbb szokások kialakítására.
Ehhez hasznosak lehetnek:
- Beszélgetések és projektfeladatok
A témával kapcsolatos beszélgetések és projektfeladatok segítenek, hogy a diákok személyesen is kapcsolatba kerüljenek az élelmiszerpazarlás problémájával. A közös diskurzusok lehetőséget adnak arra, hogy a tanulók megosszák saját véleményüket, kérdéseket tegyenek fel, és együtt találják ki a megoldásokat. Mivel aktívan részt vesznek a tanulásban, könnyebben megmaradnak az elhangzott információk. - Poszterek, plakátok, fürtábrák
A kreatív feladatok, mint a poszterek vagy plakátok készítése, lehetőséget adnak a diákoknak arra, hogy vizuálisan dolgozzák fel a tanultakat. A színek és ábrák segítenek abban, hogy az információk rögzüljenek, miközben a diákok saját ötleteikkel gazdagítják a tananyagot. - Az iskolai szemléletformálás keretében akár egy interaktív, élményalapú tantermi programot is megvalósíthatunk Élelmiszeréletút címmel. Ilyenkor a tantermet vagy a tornatermet egy izgalmas útvonallá alakítjuk, amely végigvezeti a diákokat az élelmiszer útján: a termőföldtől egészen addig, amíg hulladékká válik. Az út különböző állomásain játékos, ugyanakkor ismeretterjesztő feladatok várják őket – például terményeket ismernek fel, elolvassák egy paradicsom „naplóját” a kerttől a tányérig, vagy kiszámolhatják, mennyi vízre és energiára van szükség egyetlen szelet kenyér előállításához. Ez a megközelítés nemcsak szemléletes, de aktív részvételre is ösztönöz.
A honlapunkon elérhető kiadványok, prezentációk és videók hasznos anyagként szolgálhatnak a téma színes és élményszerű feldolgozásához. https://maradeknelkul.hu/oktatasi-program/oktatasi-segedanyagok/
Mérlegen a valóság
A napi rutinba is könnyen beépíthető a tudatosság gyakorlása:
A diákok nap végén átgondolhatják, mi maradt meg az étkezéseikből, mit dobtak ki – és miért történt ez. Hulladéknapló vezetése során konkrét adatokat is gyűjthetnek, ezt akár több héten keresztül is mérhetik, melyet később egy osztályfőnöki vagy matematika óra keretében közösen értékelhetnek. A személyes tapasztalatok mindennél többet érnek a tanulás során, ezért is buzdítjuk az iskolai csoportokat, ha van lehetőségük végezzenek élelmiszerhulladék mérést osztályukban. Ez nemcsak tudatosabbá teszi a diákokat, hanem lehetőséget ad osztályok közötti versenyekre, kihívásokra is.
Hulladéknaplóban vezethető az osztályban keletkező élelmiszerhulladékok mennyisége, amely innen tölthető le: élelmiszerhulladék-napló (PDF)
+Tipp
A hűtőtáska használata az iskolában praktikus és tudatos megoldás, amely segít megelőzni az élelmiszerromlást és az ebből fakadó pazarlást. Különösen melegebb időszakokban fontos, hogy az uzsonnák megfelelő hőmérsékleten maradjanak, hiszen így nemcsak frissek és biztonságosan fogyaszthatók maradnak, hanem kisebb eséllyel végzik a kukában.
Játékos kihívások és kreatív pályázatok
A gyerekek rendkívül lelkesednek a kihívásokért, és egy izgalmas feladat könnyedén motiválhatja őket, hogy jobban odafigyeljenek a fenntarthatóságra. Egy „nulla hulladék nap” kihívás tökéletes lehetőség arra, hogy a diákokat aktívan bevonjuk az élelmiszerpazarlás csökkentésébe. Ez a nap arra ösztönözheti őket, hogy mindent megtegyenek annak érdekében, hogy elkerüljék a felesleges hulladékot, akár az étkezéseknél, akár az iskolai tevékenységek során. A kihívás nemcsak a tanulásról szól, hanem arról is, hogy a gyerekek kreatívan gondolkodjanak a megoldásokon, és valódi változást érjenek el. Egy verseny itt is még tovább fokozhatja a lelkesedést.
Maradékmentő receptverseny
Minden osztály vagy csoport állítson össze egy-egy receptet olyan hozzávalókból, amelyek maradéknak számítanak (pl. száraz kenyér, főtt rizs, túlérett banán). A receptekből akár egy osztály-szakácskönyvet is lehet készíteni.
A Maradák nélkül program versenyei
Minden évben több alkalommal hirdetünk kreatív pályázatokat az iskolások számára. Ezek témáiból inspirációt nyerve a pedagógusok megszervezhetik saját iskolájuk rajz-, plakát vagy meseíró versenyét is.
2025-ben meseíró pályázattal készültünk az általános és középiskolások számára, amelynek jelentkezési határideje június 1. A szakmai zsűri és a közönség által kiválasztott nyertesek mellett a legaktívabb iskolát is díjazásban részesítjük. Bővebb információ: https://maradeknelkul.hu/maradek-nelkul-meseiro-palyazat-2025-falatnyi-tortenetek/
Pályázatainkról itt tájékozódhatnak az érdeklődők: https://maradeknelkul.hu/oktatasi-program/palyazatok-vetelkedok/
Komposztálás – természetközeli megoldás az iskolában
Egyre több iskola használ beltéri vagy kültéri komposztáló rendszert, ahol a biohulladékot – például almacsutkát, zöldségmaradékot – külön lehet gyűjteni. A hulladékot külön gyűjtve, komposztálva értékes tápanyaggá alakíthatjuk, amely később felhasználható az iskolakertben. Ez segíti a diákokat a környezettudatos gondolkodás kialakításában, hiszen közvetlenül látják, hogyan válik a hulladék új erőforrássá.
A beltéri komposztálás egyik formája a gilisztakomposztáló, így azok az osztályok, akik kis helyen tudják csak megoldani a komposztálást is csatlakozhatnak ehhez. Útmutatónk a témában: https://maradeknelkul.hu/gilisztakomposztalas/
A Nébih Oktatási Program és a Maradék nélkül rendszeresen hirdet pályázatokat és vetélkedőket. Érdemes feliratkozni a hírlevelükre, hogy első kézből értesüljenek a legfrissebb lehetőségekről: Pedagógus hírlevél feliratkozás
A jövő tudatos fogyasztói ma ülnek az iskolapadban – a jó gyakorlatokkal pedig mi is segíthetünk nekik, hogy egy pazarlásmentesebb világot építsenek.