A Tesco üzletlánc brit üzleteiben újabb megoldással próbálja csökkenteni az áruházaikban, valamint a háztartásokban keletkező élelmiszerhulladékok mennyiségét: mintegy 70 előrecsomagolt terméktípusán mostantól nem tünteti fel azok minőségmegőrzési idejét annak érdekében, hogy elkerüljék az emberi fogyasztásra tökéletesen alkalmas élelmiszerek szemetesbe kerülését.
Az említett 70 előrecsomagolt termék között olyan friss gyümölcsök és zöldségek szerepelnek, mint például az alma, burgonya, hagyma, paradicsom, citrom és más citrusfélék.
Erre azért van szükség, mert a fogyasztók egy jelentős hányada nem ismeri a fogyaszthatósági- és minőségmegőrzési idő közötti különbséget. Ez Magyarországon is így van: a Nébih 2016-ban végzett kutatása alapján elmondható, hogy a hazai fogyasztóknak csupán 38%-a naprakész ezzel kapcsolatban.
Azonban nagyon hasznos a két fogalom kellő ismerete, hiszen iránymutatásul szolgál, hogy adhatunk-e még esélyt az otthonunkban lejárt élelmiszernek vagy sem.
A fogyaszthatósági idő azt a dátumot jelöli, amelynek lejárata után az élelmiszer elfogyasztása nem biztonságos. A joghurt tipikusan ilyen dátumjelöléssel ellátott élelmiszer, a lejárati időt követően semmiképp ne tegyünk vele próbát, az élelmiszert már ne fogyasszuk el.
A minőségmegőrzési idő azt a dátumot jelöli, amelynek lejárata után az élelmiszer ugyan veszít a minőségéből, de elfogyasztása élelmiszerbiztonsági kockázattal általában nem jár. Jellemzően minőségmegőrzési idővel rendelkeznek például a konzervek.
A Tesco kezdeményezése arra is felhívja a figyelmet, hogy nem minden esetben szerencsés a fogyasztók túlzott tájékoztatása, hiszen az említett termékek esetében – látva, hogy lejárt a termék minőségmegőrzési ideje – átvizsgálás nélkül kukába dobták azokat.
A Tesco már korábban is bizonyította elhivatottságát az élelmiszerhulladékok keletkezésének csökkentése terén. Bevezette a Perfectly Imperfect kampányt, és közzétette adatait az üzleteiben keletkezett mennyiségekre vonatkozóan. Az üzletlánc aktív szerepet vállal a Nébih Maradék nélkül programjának munkacsoport ülésein zajló közös munkában is.
Továbbá a Tesco Magyarország friss közleménye szerint a 2017/18-as pénzügyi évet tekintve eredményesebben zártak az előző időszakhoz képest: 103 %-kal több élelmiszert tudtak emberi fogyasztás vagy állati takarmányozás céljából adományozni, így az áruházakban keletkező élelmiszerhulladék mennyisége 35 százalékkal csökkent.
Források:
http://www.bbc.com/news/business-44207480
https://maradeknelkul.hu/wp-content/uploads/2022/09/datum_02-2.jpg